Hoe werkt het Brein?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je stichting Brein? (Gezien de hoofdletter B)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door die hoofdletter ging ik er in ieder geval wel vanuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijpelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou wel fijn zijn als tom even duidelijkheid schept over welk brein het nou gaat... want ik ontvang ondertussen wel minnetjes voor mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoor je mij zeuren? En waarom is mijn antwoord niet goed?

Het beste antwoord

Meer over het brein: hoe werkt het geheugen?
differentiatie | donderdag 27 maart 2008, 16:45
In de reeks meer over het brein komen allerlei interessante aspecten van het menselijk brein aan bod, zoals het korte- en het lange-termijn geheugen, geheugenpaden in het brein en de vraag hoe kennis tot stand komt in het brein. De reeks start met het geheugen. Of liever: verschillende soorten geheugens. Deze geheugens werken alle op een andere manier. Als we de werking ervan kennen en we maken er een slim gebruik van, dan vergemakkelijken wij het leren van leerlingen.
In het eerste artikel in deze reeks is gesteld dat de kennis over het brein kan bijdragen aan het optimaliseren van het leren. Dit kan gevolgen hebben voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit geldt ook voor de werking van de verschillende geheugens.
Een belangrijke stap in het denken over het geheugen werd in de jaren zestig van de vorige eeuw gezet. Onder invloed van de computer kwamen nieuwe inzichten in de werking van het menselijk brein. We noemen deze stroming het cognitivisme. De cognitivisten formuleerden drie stappen die genomen moesten worden voor de uiteindelijke opslag van kennis. Deze stappen zijn vastgelegd in een cognitivistisch informatieverwerkingsmodel (download pdf). Volgens dit model komt informatie binnen in het Kort Sensorisch Geheugen (stap 1), daarna komt de informatie in het Korte Termijn Geheugen (stap 2). Vervolgens wordt de informatie doorgestuurd naar het Lange Termijn Geheugen (stap 3).
Informatie komt binnen via de zintuigen in het Kort Sensorisch Geheugen (KSG). Dit kunnen wel een miljoen stukjes zijn. Ons brein selecteert (gelukkig voor ons) het grootste deel als irrelevant weg. Wat overblijft komt in het Korte Termijn Geheugen (KTG). Dit geheugen kan circa zeven stukjes informatie voor een beperkt aantal seconden vasthouden. Hier beslist het brein wat doorgestuurd kan worden naar het Lange Termijn Geheugen (LTG). Het LTG heeft een nagenoeg onbeperkte capaciteit en kan wel 10 (tot de 27e) brokjes informatie opslaan en vasthouden. Of we de informatie kunnen terugvinden hangt af van de wijze van opslag. Bijvoorbeeld: als leerlingen stukken buiten context uit hun hoofd leren, dan kunnen ze de informatie alleen produceren als er rechtstreeks naar wordt gevraagd, bijvoorbeeld bij een toets. Ze kunnen de informatie echter niet vinden als ze deze nodig hebben buiten de context van de toets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/meer-over-het-brein-hoe-werkt-het-geheugen kreeg het er niet meer bij

Andere antwoorden (5)

De hersenen zijn het belangrijkste deel van het centrale zenuwstelsel. Ze zijn de stuurkamer van het denken en doen. Onze hersenen zijn opgebouwd uit ongeveer 100 miljard zenuwcellen; de neuronen. De buitenste grijze laag van onze hersenen, de hersenschors, bestaat uit verdikte cellichamen van deze neuronen. Via lange uitlopers staan neuronen met elkaar in verbinding. Een enkele neuron kan duizenden uitlopers hebben. Samen vormen de uitlopers een fijn netwerk aan de binnenkant van de hersenen. Dit wordt witte stof genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suf van mij Kwebbel, ik had het antwoord paraat
klaar voor verzending
ging de telefoon
en was je eerder +1
Zij hebben overal hun mensen zitten die alles in de gaten houden, zodra zij een vorm van piraterij zien ondernemen ze actie. Ook kunnen de burgers piraterij melden. Kijk voor meer info op: http://www.anti-piracy.nl/over_brein/over_brein.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoera! Nog een kliklijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk he :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een - ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank!
Jill Bolte Taylor: Hoe werkt ons brein (video)

In dit ongelofelijke praatje vertelt Jill Bolte Taylor, neurowetenschapper, hoe ze heeft ondekt hoe het menselijk brein werkt. De werking van de linker en rechter hersenhelft wordt op een nieuwe, uiterst inzichtelijke manier behandeld. Een ongelofelijk emotioneel en interessant verhaal dat u absoluut moet bekijken.

Klik op onderstaande link voor de video:

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=19007
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fantasisch JB Taylor, ik las haar boek. +1
Heel goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in-gewikkel-t
http://www.mijngelderseroos.nl/site/45/319
geeft helder info over je vraag